Tips diet untuk badan kelihatan menarik

Sekarang jika di lihat di media massa, begitu banyak produk kesihatan untuk melangsingkan badan bagi wanita khususnya yang menjadi perhatian umum. Ramai di kalangan masyarakat kita menganggap bentuk tubuh merupakan sesuatu yang penting dan harus di jaga. Saya setuju dengan pandangan tersebut, kerana impak positifnya boleh dilihat dengan lahirnya masyarakat yang sihat dan bebas dari penyakit obesiti. Namun begitu, tidak semua di kalangan masyarakat kita mampu untuk berbelanja bagi memiliki sesuatu produk yang di jual di pasaran. Kerana ada di antara kita yang mempunyai masalah obesiti tetapi sumber kewangan mereka terhad. Di sini saya ingin berkongsi tips dari kedaimagik, katanya:

Sarapan

Sangat penting. Hakikatnya, aku sendiri tidak bersarapan. Tapi, sarapan adalah makanan yang sangat penting untuk memberikan kau tenaga di pagi hari. Aku kalau lapar pun, hanya bersarapankan Milo sahaja.

Amalkan sarapan bijirin seperti cornflakes dan segelas jus oren. Kurang kalori, tinggi serat. Air oren tu boleh buat cuci perut. Paham-paham lah sendiri kan.

Aku tak galakkan kau orang sarapan nasi lemak ke, roti canai ke, teh tarik. Seminggu sekali boleh lah. Tapi, hakikatnya aku tak galakkan langsung. Kalau boleh, kau lupakan terus.

“Huh, nasi lemak? Apa tu? Adakah sejenis kenderaan?”

Tengahhari

Kalau boleh elakkan atau skip makan tengahhari. Kalau terasa lapar, makan buah-buahan seperti betik, pisang atau tembikai susu. Baik untuk pelawasan. Mudah nak YAK.

Malam

Seelok-eloknya, awalkan makan malam. Sebaik-baiknya pukul 6 dan sebelum pukul 8. Lebih kurang macam waktu kita berbuka. Menunya, nasi [sedikit] + sayur-sayuran [buat sup pun sedap] + ikan [rebus atau kukus]. Jangan mengambil menu yang terlalu berat dan berkalori tinggi.

Supper

Mungkin pada waktu begini, kau akan terasa sedikit lapar kan. Elakkan pengambilan makanan yang berat seperti makan lauk makan malam tadi. Sekeping roti mungkin sudah memadai.

Tambahan

Aku tak pasti akan pengambilan susu. tapi kalau perlu ambil, pastikan yang mengandungi rendah lemak. Pengambilan snek seperti kentang goreng, jajan makanan ringan, minuman berkarbonat dan sebagainya adalah dilarang keras sama sekali. Dan yang paling penting, banyakkan minum air kosong.

p/s: aku pernah mendapat tanda-tanda nak demam, aku pulun air kosong banyak-banyak sampai dalam satu hari tu, aku rasa ada dalam 20 kali aku ke tandas. Esoknya, aku dah cergas semula.

Senaman

Sesuatu yang tak boleh kau abaikan. Sekurang-kurangnya berjalan kaki sejauh 1-2 km sehari sudah memadai. Asalkan berlaku pembakaran lemak di dalam badan. Tak perlulah nak buat sit-up ke lompat kijang ke. Yang penting adalah pengeluaran peluh.

Penutup

Kadang-kadang, lemak di dalam badan kita tu dah tak boleh dibakar. Tapi, kita boleh tukarkan lemak tersebut kepada otot. Maka, bolehlah cuba-cuba pergi gym.

Apabila membaca tips dari beliau, saya rasa ada benarnya juga. dan saya berharap kepada pembaca di luar sana, berkongsilah tips kepada mereka yang memerlukan kerana ilmu yang baik, dapat memberi manafaat pada diri kita juga

About berhentisebelumkenyang

blog ini mengisahkan bagaimana cara untuk menjaga kesihatan diri dengan pemakanan yang seimbang. Kerana kita sudah sedia maklum bahawa rakyat malaysia kurang mengamalkan pemakanan yang seimbang dan boleh menjurus kepada kemudaratan diri
This entry was posted in Tips and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s