Situasi masyarakat kita dari sudut pandangan saya

Assalamualaikum w.t.b

Pemakanan ialah salah satu aktiviti yang wajib dilakukan bagi memenuhi keperluan kehidupan. Sejak dari dahulu sehingga sekarang, kita sering dalam dilema dalam menentukan panduan makanan yang betul dan seimbang untuk kesihatan kita. Saya selalu meluangkn masa bersama masyarakat sekekliling,lepak di gerai mamak , lepak di kedai makanan melayu dan makan bersama family. Jadi saya mempunyai pandangan saya tersendiri mengenai tabiat pemakanan dan cara kita menghadapi situasi pemakanan harian.

Banyak penyakit yang dapat dikaitkan dengan pemakanan, seperti diabetis, tekanan darah, sakit jantung, buah pinggang. Sekiranya kita dapat menjaga selera makan kita kearah yang lebih sihat, pelbagai penyakit dapat di elakkan dan dapat di kurangkan. Semua ini bergantung pada disiplin diri dan kesedaran untuk menjalani kehidupan yang lebih sihat.

Cara pemakanan kita dapat memberi impak atau kesan terhadap kesihatan anak anak kita dan juga keturunan kita. Jika kita dapat mengawal pemakanan kita maka kita secara tidak langsung memberi pengajaran serta pendidikan kepada anak – anak kita.

About berhentisebelumkenyang

blog ini mengisahkan bagaimana cara untuk menjaga kesihatan diri dengan pemakanan yang seimbang. Kerana kita sudah sedia maklum bahawa rakyat malaysia kurang mengamalkan pemakanan yang seimbang dan boleh menjurus kepada kemudaratan diri
This entry was posted in keseluruhan and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment